Har du blitt påført en skade som følge av feilbehandling i helsevesenet, har du krav på erstatning. Erstatningen ytes av Norsk Pasientskadeerstatning (NPE).
Det kan gis erstatning for økonomisk tap og erstatning for ikke-økonomisk tap, såkalt ménerstatning, men kun dersom utgiftene ikke dekkes av NAV eller annen offentlig myndighet. Det er viktig å undersøke dette på forhånd.
Dessuten må et krav om erstatning fremmes senest 3 år etter at du burde ha forstått at skaden skyldes behandlingen. Som pasientskade regnes også skader påført som følge av feilmedisinering, såkalt legemiddelskade.
Les mer om hva som skal til for å få erstatning etter en pasientskade her:
https://www.npe.no/no/Erstatningssoker/Soke-erstatning/Hva-skal-til-for-erstatning-pasientskade/
Økonomisk dekning: Hvis du har rett til erstatning, vil NPE finne fram til erstatningens størrelse. I denne fasen av saksbehandlingen er det ofte behov informasjon fra den som søker. Saksbehandleren i NPE kartlegger følgene av skaden, hvilke økonomiske konsekvenser skaden har medført, og hvilke konsekvenser den kan få i framtiden. I denne fasen vil det gis dekning til advokathjelp i rimelig og nødvendig omfang.